Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hlučín - věžový vodojem

Věžový vodojem byl postaven v roce 1913 u vlakové stanice ležící na trati Kravaře–Hlučín, která byla jako odbočka trati Opava - Ratiboř zprovozněna v říjnu 1913. Voda byla jímána z níže položené studny. Věž byla majetkem státních drah, které se však o stavbu příliš nestaraly a tak celá léta chátrala. Teprve v roce 2018 se novým majitelem stalo město Hlučín, které následující rok zahájilo opravy a zabránilo tak další degradaci zajímavé památky.

article preview

V rámci třídenní dovolené na Hlučínsku, během které jsme byli ubytováni v penzionu v Jilešovicích, jsme navštívili mnoho zajímavých míst a poznali velký počet památek. Během našeho putování jsme si samozřejmě prošli také samotné město Hlučín a jedním z našich cílů byla zajímavá stavba vodárny v blízkosti železniční trati do Kravař. Naším stříbrným autíčkem jsme přijeli až do těsné blízkosti vodárny a zaparkovali v ulici vedoucí k vlakovému nádraží.

Hlučín - vodárenská věž a vodojem

Nedaleko železniční budovy jsme odlovili kešku a pak jsme se šli podívat na vodárenskou věž, která byla postavena roku 1913 a v roce 2005 byla prohlášena ministerstvem kultury za kulturní památku. Železobetonová věž na osmiúhelníkovém půdorysu stála bohužel na oploceném pozemku, jenž byl zarostlý keři, vysokou trávou a vzrostlými stromy, takže jsme ji mohli vidět jen z jedné stany.

Hlučín - vodárenská věž a vodojem

Před námi se tyčila 16 metrů vysoká vodárenská věž se středním válcovým tělesem, v němž bylo skryto schodiště. Nahoře jsme spatřili osmiúhelnou nádrž, která byla položena právě na středový válec a navíc byla ještě po obvodu podepřena osmi čtyřhrannými pilíři. Na nádrži jsme v každém poli uviděli dvě obdélníkové okna nad sebou. Všimli jsme si, že střecha byla vystavěna jako mansardová na osmiúhelném půdoryse s vikýři. 

Hlučín - vodárenská věž a vodojem

Vstup v přízemí věže nám však zůstal skryt za křovím a samotná obhlídka bývalé zásobárny vody nám nezabrala moc času, takže jsme se vydali k nádraží odlovit kešku. Po úspěšném nálezu jsme se vrátili k autu a odjeli k další technické památce. Ta stála nedaleko a jednalo se o hasičskou sušárnu hadic, o které však pojednává již jiný můj článek, tak si jej určitě rovněž přečtěte.

Hlučín - vodárenská věž a vodojem

Kompletní fotogalerii najdete zde

https://jirkacek1.rajce.idnes.cz/Hlucin_-_vezovy_vodojem/

Historie :

Věžový vodojem byl postaven v roce 1913 u vlakové stanice ležící na trati Kravaře–Hlučín, která byla jako odbočka trati Opava - Ratiboř zprovozněna v říjnu 1913. Voda byla jímána z níže položené studny. Věž byla majetkem státních drah, které se však o stavbu příliš nestaraly a tak celá léta chátrala. Teprve v roce 2018 se novým majitelem stalo město Hlučín, které následující rok zahájilo opravy a zabránilo tak další degradaci zajímavé památky.

Historie čerpána z webu

http://www.hlucin.cz

Město Hlučín je držitelem turistické zámky č.1133.

https://www.turisticke-znamky.cz/znamky/hlucin-c1133

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Doporučený článek

Proč si vybrat dřevěné žaluzie


Turistův ráj

Turisticka mydla


Statistiky

Online: 37
Celkem: 574089
Měsíc: 15397
Den: 843