Kunovice - letecké muzeum
Letecké muzeum bylo v Kunovicích založeno jako volná dobrovolnická organizace při Slováckém aeroklubu v roce 1970 a pod vedením zakladatelů zahajuje pod názvem Slovácké letecké muzeum svou činnost. Jeho skutečným prvním vystavovaným exponátem se stal v roce 1974 letoun Aero L-29A Delfín Akrobat, který je v Kunovicích dnes jediným vystavovaným exemplářem tohoto typu letadla na světě. V současné době stojí na ploše muzea přes dvacet letadel a vrtulník Mi–4.
Letecké muzeum v Kunovicích jsme navštívili jeden poslední dubnový den, kdy jsme si udělali výlet do okolí Uherského Hradiště. Po příjezdu do Kunovic jsme si nejprve obešli všechny zdejší památky a protože jich nebylo moc, brzy jsme autem zamířili do leteckého muzea na okraji slováckého města. Cestu nám však zkomplikovala opravovaná silnice vedoucí okolo muzea, ale nakonec jsme k němu i díky porušení několika zákazů dojeli.
Naše vozítko jsme nechali na skoro prázdném parkovišti a vydali se brankou v plotě do pokladny. Zde jsme si koupili turistickou známku, pohled a vstupenku a také jsme získali razítko do památníku. Vzápětí jsme zahájili obhlídku více jak dvaceti letadel a vrtulníků, což jsme zvládli během necelé půlhodinky. Hned za bránou jsme využili přistaveného žebříku a vlezli do velkého transportního a výsadkového letounu Avia IL-14T se dvěma vrtulovými motory, které jsme viděli na křídlech. Uvnitř jsme našli originální salonní interiér generálního štábu Československé lidové armády, který předtím ležel nevyužit ve vojenském skladu a měl být sešrotován.
Vedle mohutného stroje jsme spatřili malinký létající terč KT-04, jenž sloužil k nácviku ostrých cvičných střeleb pro piloty stíhacích letounů a protiletadlové dělostřelce. Následovalo několik sovětských letadel různých typů za sebou - nejdříve vylepšený proudový stíhací letoun MiG-15 bis, poté nejstarší nadzvuková stíhačka ve službě u ČSLA MiG-19 PM, dále proudový taktický bombardér Suchoj SU-7 U, podobný ale novější Suchoj Su-7 BM a nadzvukový MiG-21 F-13, který sloužil u stíhacího leteckého pluku v Pardubicích a později v Plzni - Líních.
Poté přišel na řadu zelený vrtulník Mil Mi-4, jenž byl použit třeba při hašení požáru plynojemu v Praze v roce 1961. Na konci řady stál dopravní a transportní letoun L–410 A Turbolet určený pro regionální dopravu, jenž byl v roce 1972 unesen z linky Mariánské Lázně-Praha do tehdejšího západního Německa. Poté jsme svou pozornost věnovali letadlům v prostřední řadě a začali jsme podobným, ale novějším modelem L-410 M Turbolet.
Za ním stál opět starší stroj Let L-410 A Turbolet a následně nás čekal jeden z prvních exponátů leteckého muzea v Kunovicích, kterým byl létající prototyp XL-410 s výrobním číslem 004, jenž od počátku své letové kariéry nesl poznávací značku OK-ZKA, díky čemuž získal přezdívku Zuzka. Byl to druhý a poslední stroj, do něhož jsme vlezli. Vyzkoušeli jsme spíše nepohodlné červené sedačky a zavítali i do pilotní kabiny, což pro nás byl opravdu netradiční zážitek.
Když jsme letadlo opustili, konečně jsme viděli něco jiného než čtyřistadesítky a to krásné československé celokovové dvoumotorové aerotaxi Aero AE-45, které se proslavilo v mnoha zemích světa zejména v padesátých letech minulého století. Před sebou jsme měli jeden z posledních dvaceti vyrobených kusů v Aeru Vysočany, později zkompletovaný u nového výrobce právě v Kunovicích. Ocitli jsme se znova blízko vchodu do muzea a ke shlédnutí nám zbývala poslední řada s největším počtem exponátů, přičemž jsme začali trojicí malých letadel.
Nejdříve to byl dvoumístný jednomotorový dolnoplošník piloty Zlín Z-126 Trenér v oranžovém provedení, určený pro letecký výcvik včetně akrobacie s jedním nebo se dvěma piloty. Vedle se nacházel Zlin Z-226B Bohatýr, což byl speciální letoun k vlečení kluzáků a třetím princem do party byl československý dvoumotorový letoun se zatahovacím podvozkem příďového typu Let L-200 Morava, sloužící zejména pro vyhlídkové lety. Jako mrzák působil vedlejší trup dopravního letadla L-610 bez křídel, u něhož jsme se dlouho nezdrželi.
Podstatně menší pak byl sousední sovětský cvičný letoun Jakovlev Jak-11, který se od roku 1953 vyráběl v místní továrně pod označením LET C-11. Následoval cvičný proudový letoun Aero L-29A Delfín Akrobat, určený pro nácvik bombardování a střelbu raket, který se nám pro svou štíhlou eleganci hodně líbil. Další verzí delfína, kterou jsme viděli, byla verze s kamerami v přídi letounu pod označením L-29R a také sousední letoun patřil do rybí série přičemž se jednalo dokonce o třináctý kus první výrobní sady.
O hodně větším exponátem pak byl sousední Let L-610 M X05, což byl největší český stroj pro regionální dopravu a zároveň také první s přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi. Další čtyřistadesítku Turbolet 00-01 jsme shlédli pouze zběžně, neboť jsme podobné už viděli, ale hlavně nás lákal mohutný dvoumotorový vrtulový víceúčelový letoun Avia IL-14 FG. Do podobného letadla Avia IL-14T jsme se podívali hned na začátku exkurze, takže jsme dovnitř tentokrát nešli.
A protože posledním exponátem muzea byl opět jen trup letadla L-610 bez křídel, vydali jsme se pomalu k východu a naposledy si prohlíželi krásné stroje, které jsme zvládli shlédnout ani ne za třicet minut. Vyšli jsme ven na parkoviště, nasedli do auta a kousek popojeli, abychom na jednom místě odlovili kešku. Poté jsme odjeli na rozhlednu Rovnina u Uherského Hradiště. O této ocelové vyhlídkové věži se více dozvíte v mém dalším příspěvku, tak si jej nezpomeňte také někdy přečíst.
Kompletní fotogalerii najdete zde
https://jirkacek1.rajce.idnes.cz/Kunovice_-_letecke_muzeum/
Historie :
Letecké muzeum bylo v Kunovicích založeno jako volná dobrovolnická organizace při Slováckém aeroklubu v roce 1970 a pod vedením zakladatelů zahajuje pod názvem Slovácké letecké muzeum svou činnost. Jeho skutečným prvním vystavovaným exponátem se stal v roce 1974 letoun Aero L-29A Delfín Akrobat, který je v Kunovicích dnes jediným vystavovaným exemplářem tohoto typu letadla na světě. V současné době stojí na ploše muzea přes dvacet letadel a vrtulník Mi–4.
Návštěvníci mohou obdivovat i další leteckou techniku, například vlečený terč KT–04 nebo přibližovací radar RP–3 G. Součástí sbírek se stal také Naganský expres. Návštěvníci si zde můžou nejen na letouny sáhnout, ale mohou se i podívat do jejich interiérů. Ve vstupním objektu naleznete výstavní prostory pro tématické výstavy s předměty, které nelze vystavit pod širým nebem.
Historie čerpána z webu
https://www.museum-kunovice.cz/
Letecké muzeum Kunovice je držitelem turistické známky č.1189.
https://www.turisticke-znamky.cz/znamky/kunovice-letecke-muzeum-c1189